Loonoffers: wat mag jouw werkgever van je vragen?
Veel werkgevers hebben het zwaar tijdens de coronacrisis. De overheidsmaatregelen hebben veel impact op de economie, waardoor veel bedrijven minder inkomsten hebben – soms zelfs helemaal geen. Sommige werkgevers vragen hun werknemers om hulp: bijvoorbeeld door tijdelijk genoegen te nemen met een lager inkomen, minder bonussen of een korting van je vakantiegeld. Je werkgever mág je vragen om zulke loonoffers te maken. Maar moet jij er ook mee akkoord gaan? Onze experts leggen het uit.
Wat zijn loonoffers?
Als jouw werkgever je arbeidsvoorwaarden tijdelijk wil veranderen vanwege een (economische) crisis, is er sprake van een loonoffer. Vaak is het een beroep op je solidariteit, loyaliteit en collegialiteit: ‘dan redden we het misschien’. Noodlijdende bedrijven doen dit beroep weleens op hun medewerkers, maar in tijden van crisis neemt het aantal loonofferverzoeken toe. Dat was zo tijdens de kredietcrisis, en dat zien we nu weer gebeuren. Vooral werkgevers die geen aanspraak maken op een overheidstegemoetkoming, zoals de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW), zien loonoffers als serieuze optie.
Welke loonoffers kan je werkgever vragen?
Als je werkgever jou vraagt om een loonoffer te doen, gaat het altijd om een financieel besparingsmiddel. Dat kan in verschillende vormen:
- Tijdelijk minder loon
- Minder of geen vakantiegeld
- Opgeven bonus of 13e maand
- Een dag onbetaald werken
Moet je akkoord gaan met zo’n loonoffer?
Vooropgesteld: je werkgever mág altijd aan je vragen om een loonoffer te doen. Hij mag het je alleen niet opleggen, en jij hoeft niet akkoord te gaan. Jij hebt namelijk een overeenkomst met je werkgever tegen de voorwaarden uit je cao, contract of bedrijfsreglement. Ook als al je collega’s akkoord gaan, betekent dat niet dat jij ‘ja’ moet zeggen.
Wat zijn de gevolgen van een loonoffer?
Een loonoffer betekent dat je tijdelijk akkoord gaat met minder loon, vakantiegeld of bonus. Maar daarnaast heeft het ook gevolgen voor je pensioenopbouw, WW en WIA. Welke dat zijn? Dat hangt af van je situatie. Bel of mail ons, dan zoeken we het samen uit.
Heb je vragen of hulp nodig?
Onze juridische helpdesk is elke werkdag bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur. Bel ons gerust op 0345 851 442.